Operacije materice

Home » Ginekologija » Ginekološke operacije » Operacije materice

Odstranjivanje materice (histerektomija)

Kada se bolesti materice i simptomi koje ta oboljenja izazivaju ne mogu lečiti konzervativno, pristupa se operativnom tretmanu. Materica se može odstraniti vaginalno, laparoskopski i operacijom kroz otvoreni rez na stomaku. Obično se odstranjuju i jajovodi tokom iste operacije pošto su studije pokazale da se time smanjuje rizik za karcinom jajnika. Odstranjivanje jajnika se procenjuje individualno.

Vaginalna histerektomija

Odstranjivanje materice vaginalnim putem je prvi izbor kada je u pitanju histerektomija. Ne zahteva rez na stomaku. Operacija traje 45 -60 minuta. Pacijentkinja se otpušta iz bolnice dan posle operacije i vrlo brzo se vraća svakodnevim aktivnostima. Mogu se operisati i ,,velike” materice sa miomima.

Laparoskopska histerektomija

Laparoskopska histerektomija je metoda kada se kamera i instrumenti ubace u stomak kroz nekoliko malih rezova (5-12 mm). Operativni zahvat se izvodi instrumentima pod kontrolom kamere. Materica se odstrani vaginalno. Operacija traje 60-90 minuta, (možse trajati I duže kod operaciaj karcinoma) ostaje se obično jedan dan u bolnici i pacijentkinja se brzo vraća normalnim aktivnostima. Mogu se operisati i ,velike” materice sa miomima.

Histerektomija kroz otvoreni rez

Odstranjivanje materice kroz otvoreni rez se danas ređe radi, uglavnom kod uvećanih materica sa miomima, kao i kod malignih bolesti. Intervencija obicno traje 60-90 minuta (može trajati i duže kod operacija karcinoma). Pacijentkinja boravi u bolnici 1-4 dana posle operacije i oporavak je duži nego kod vaginalne i laparoskopske histerektomije.

Operacije mioma

Miomi se operativno odstranjuju kada daju simptome kao sto su bol, osećaj pritiska u stomaku, često mokrenje, neuredna i obilna krvavljenja, kao i kada se proceni da su miomi uzrok infertiliteta ili spontanih pobačaja. Kod žena koje ne žele više da rađaju, najčešće se odstranjuje cela materica. Miomi se mogu odstraniti laparoskopski (ubacivanjem kamere i instrumenata kroz male rezove na stomaku), kroz otvoreni rez na stomaku ili histeroskopski (kada se kamera i instrumenti ubace kroz grlić materice, bez reza na stomaku) u zavisnosti od veličine i lokalizacije mioma. Boravak u bolnici je jedan dan posle laparoskopske operacije, 1-4 dana posle operacije kroz otvoreni rez i nekoliko sati posle histeroskopije. Pacijentkinja se brzo vraća svakodnevnim aktivnostima posle laparoskopske i histeroskopske intervencije.

Operacije polipa

Polip se odstranjuje histeroskopskom metodom kada je polip u materičnoj duplji ili ,,presecanjem” polipa hirurškim instrumentom kada je polip na grliću materice. Može se raditi u lokalnoj ili opštoj anesteziji. Pacijent se otpušta 2 sata posle intervencije.

Operacija septuma (pregrade u matericnoj duplji)

Septum (pregrade u matericnoj duplji) se „preseca“ histeroskopskim instrumentom (kamera i instrumenti se ubace kroz grlić materice). Radi se u lokalnoj ili opštoj anesteziji. Pacijentkinja se otpušta 2 sata posle intervencije.

Konizacija

Konizacija je intervencija gde se odstranjuje deo grlića materice da bi time eliminisale ćelije koje imaju maligni potencijal. Konizacija se radi i kod početnog stadijuma karcinoma grlića materice. Radi se najčešće u lokalnoj anesteziji, instrumentom koji je povezan na određeni izvor energije. Radi se ambulantno. Može se raditi i u opštoj anesteziji u dogovoru sa pacijentkinjom.